Gdzie kupić części do Zetora 5211?
Produkowany w latach 1984–1992 Zetor 5211 jest jednym z najbardziej poszukiwanych używanych ciągników. Trudno się temu dziwić. Produkowana w Brnie maszyna z powodzeniem konkuruje z najlepszymi modelami Ursusa z tamtych lat. Niezawodny, jak na Zetora przystało, zapewniał większy komfort pracy niż produkowany równolegle w Polsce Ursus C-360.
Spis treści:
Wady i zalety Zetora 5211
Zetor 5211 z serii UŘ I był standardowo wyposażony w 3-cylindrowy silnik o mocy 45 KM z wersji Z 5201. Ciągnik posiadał skrzynię biegów 10/2 (przód/tył) lub opcjonalnie 20/4 i 10/10. Zużycie paliwa w warunkach lekkiej pracy było przeciętne, ale szybko rosło przy ciężkiej pracy. Niezła moc silnika i dobry moment obrotowy, pracujący niezależnie WOM, szeroki zakres regulacji TUZ i dobra stabilność pozwalały wykorzystywać go w różnych warunkach eksploatacyjnych. Mankamentem Zetorów 5211 był stosunkowo niewielki zbiornik paliwa oraz regulacja napięcia w alternatorze. Opcjonalnie ciągnik mógł być zaopatrzony w przedni TUZ i przedni WOM oraz mieć wnętrze kabiny wyposażone w radioodbiornik lub dodatkowe siedzenia dla pasażera. Przewidziano też różne wersje ogumienia. Przeciętne wyposażenie, prostota budowy oraz nieprzeciętna wytrzymałość i niezawodność połączona z przystępną ceną i łatwością zdobycia części do Zetora 5211 zdecydowały o sukcesie tego ciągnika w Polsce.
Czy warto kupić używanego Zetora 5211?
Niezawodność i wytrzymałość tego modelu ciągnika oraz fakt, że trudno znaleźć dla niego godnego rywala w tej klasie decydują o tym, że Zetory 5211 należą do najczęściej kupowanych używanych ciągników i mimo upływu lat nieźle trzymają cenę. Zetory 5211 z lat 80. kosztują ponad 20 tys. zł, a za ciągniki z końcowych lat produkcji trzeba dać nawet ponad 30 tys. zł, zwłaszcza gdy są dobrze utrzymane lub przeszły remont. Kupowanie używanych maszyn niesie za sobą ryzyko zwiększonej awaryjności. Przed zakupem warto sprawdzić silnik i jego ewentualne nieszczelności, rozruch, wspomaganie układu kierowniczego, hydraulikę (szczególnie podnośnik hydrauliczny, sprzęgła, zawieszenie oraz układ hamulcowy, który w Zetorach może zawodzić). Używane Zetory mogą też mieć problemy z płynnością zmiany biegów. Na szczególną uwagę zasługują ewentualne udoskonalenia i modernizacje wprowadzone przez dotychczasowego właściciela. Zetor 5211 doskonale sprawdza się jako wielozadaniowy ciągnik w gospodarstwach o mniejszym areale albo jako ciągnik pomocniczy w gospodarstwach większych. Popularność czeskiej marki na polskim rynku sprawia, że stosunkowo łatwo o części do Zetora 5211.
Gdzie kupić części zamienne?
Części zamienne do Zetora 5211 są powszechnie dostępne w sklepach stacjonarnych oraz w internecie. Można je znaleźć na popularnych serwisach sprzedażowych. Mogą one pochodzić z wysłużonych i zdemontowanych ciągników albo od przypadkowych producentów, którzy kuszą potencjalnych klientów niskimi cenami osiąganymi dzięki wykorzystaniu surowców niespełniających wymaganych norm. Zweryfikowanie jakości takich części może być bardzo trudne. Wygodę i bezpieczeństwo zakupu części zamiennych do Zetora 5211 zapewnia internetowy sklep rolniczy. Na stronie internetowej renomowanego sklepu można znaleźć nawet trudno dostępne części, skonsultować się i uzyskać poradę online poza godzinami prac polowych oraz sprawnie dokonać zakupu. Internetowy sklep rolniczy pozwala tanio kupić zamienniki produkowane przez sprawdzonych dostawców, które w niczym nie ustępują oryginałom. Forum użytkowników oraz oceny wystawiane przez klientów są najlepszą rekomendacją potwierdzającą ich jakość. Internetowe sklepy rolnicze sprzedając części zamienne, udzielają gwarancji oraz zapewniają bezproblemowy zwrot nietrafionych zakupów lub niewykorzystanych części.