Maszyny rolnicze

Malujesz ciągnik? Nie zapomnij o dobrym podkładzie

Każdy ciągnik rolniczy, który jest intensywnie eksploatowany, po jakimś czasie traci swój oryginalny wygląd. Traktory pracują często całe dziesiątki lat na polach, ponieważ w przeciwieństwie do samochodów, gdy zużyje się silnik, to przeprowadza się remont, zamiast oddawać cały ciągnik na złomowisko. Po latach warto jednak pomyśleć nad odnowieniem traktora, tak by znów wyglądał jak nowy. Taką maszyną zawsze pracuje się przyjemniej, czy choćby milej patrzy się na nią, gdy stoi na podwórku. Sprawdzamy dlaczego podczas malowania ciągnika rolniczego na nowo tak bardzo ważna jest farba podkładowa. Wielu rolników rezygnuje z niej podczas odnawiania maszyn, czego skutki są opłakane, ponieważ cała praca wykonywana jest wtedy na marne.

Rola farby podkładowej przy malowaniu traktora

Zasadą jest, że dobrze pomalowany ciągnik będzie tylko wtedy, gdy wcześniej cały poprzedni lakier zostanie usunięty do gołego metalu. Nigdy nie powinniśmy po prostu nakładać nowej farby na starą, ponieważ bardzo szybko będzie ona odpadać całymi płatami. Jednak na goły metal również nie można tak po prostu położyć lakieru, nie stosując wcześniej farby podkładowej. Ma ona bowiem kilka zasadniczych cech i pełni kilka niezmiernie istotnych ról. Przede wszystkim bardzo dobre przylega do powierzchni metalowej, nie ma więc ryzyka, że będzie odchodzić z czasem. Posiada też właściwości antykorozyjne, zwłaszcza jeżeli używamy farby epoksydowej, która jest wyjątkowo polecana podczas malowania wszelkich powierzchni metalowych. Trzecią rolą jest utworzenie specyficznej powierzchni, do której z kolei wyjątkowo dobrze przylega lakier bazowy (w przeciwieństwie do powierzchni gołej blachy). Farba podkładowa jest więc niezmiernie ważna, jej nałożenie nie jest problematyczne, a jednocześnie nie jest ona też droga. Dlatego nie powinniśmy nigdy z niej rezygnować, ponieważ inaczej cała nasza praca zostanie zniweczona, gdy już po kilku miesiącach lakier zacznie odchodzić całymi płatami od świeżo pomalowanego ciągnika.

O czym nie można zapomnieć malując ciągnik?

Jednak nie tylko użycie farby podkładowej jest ważne, ale też sposób w jaki przeprowadzamy całe malowanie. Przede wszystkim czyszcząc powierzchnie metalowe należy robić to dokładnie, tak by usunąć wszelką korozję, pozostałości starego podkładu i lakieru. Jeżeli gdzieś znajdziemy głębokie wżery z korozją wewnątrz, powinniśmy najpierw zamalować je podkładem reaktywnym. Kupimy go bez problemu w internetowym sklepie rolniczym, podobnie jak farby i lakiery. Przed nałożeniem podkładu należy bezwzględnie odtłuścić całą powierzchnię, najlepiej za pomocą rozpuszczalnika. Farba podkładowa powinna być nakładana warstwami, ponieważ jeśli nałożymy zbyt dużo naraz, pojawią się zacieki. Przed malowaniem lakierem właściwym, warto podkład lekko zmatowić papierem ściernym, dla jeszcze lepszego efektu. Oczywiście trzeba też raz jeszcze całą powierzchnię dokładnie odtłuścić. Dopiero wtedy malujemy traktor na właściwy, pożądany przez nas kolor, również nakładając farbę lub lakier warstwami.

Pokaż więcej

Starsze artykuły

Back to top button
Close