Najpopularniejsze farby do maszyn rolniczych. Doskonała ochrona przed korozją
Konserwacja sprzętu rolniczego to nie tylko wymiana części mechanicznych, ale także dbanie o ochronę przed czynnikami zewnętrznymi. Malowanie i lakierowanie maszyn rolniczych zabezpiecza je przed działaniem rdzy. Dobrze dobrana farba pokrywa niewielkie defekty i sprawia, że sprzęt wygląda imponująco. W jaki sposób dobiera się odpowiednie mieszanki farb?
Spis treści:
Jak zabezpieczyć powierzchnię przed korozją?
Pojazd rolniczy jest narażony na wiele zagrożeń, które wpływają na jego stan techniczny. Jeśli pokrywa ciągnika będzie rdzewieć, to do silnika i układów maszyny zacznie przedostawać się woda. W konsekwencji grozi to niesprawnością i wyłączeniem ciągnika z eksploatacji. Nie można do tego dopuścić. Kolejnym czynnikiem jest wysoka temperatura, która potrafi rozgrzać ciągnik do czerwoności. Wybierając farbę należy sprawdzić wszystkie parametry techniczne, które umieścił producent. Jest to bardzo istotne, ponieważ farba, która nie będzie dostosowana do warunków będzie się szybko łuszczyć i po pewnym czasie na metalowej powierzchni nic nie zostanie. Warto zadbać o najlepszy podkład, który zwiększy przyczepność do metalu. Może to być farba w odcieniu RAL 7016 lub inny wybrany produkt od zaufanej marki. Farba podkładowa jest używana razem z komponentami od tego samego producenta. Oba produkty wzajemnie się uzupełniają i tworzą zwartą strukturę. Dzięki temu maszyna będzie lepiej zakonserwowana. Przykładowo można użyć farby RAL 7016 o stabilnym połysku oraz wysokiej jakości podkład RAL. Maszyna będzie lepiej chroniona, a na dodatek będzie lśnić i cieszyć oko.
Jakie farby należą do najlepszych?
Na rynku można spotkać dwie podstawowe technologie wykorzystywane w malowaniu. Jedną z nich są farby poliwinylowo – akrylowe, stworzono do pokrywania powierzchni stalowych oraz trudnych w pielęgnacji powierzchni aluminiowych. Można do nich zastosować RAL 7016 z izolacją termiczną, która szczególnie nadaje się do malowania osłony silnika. Zawsze warto dobierać farbę do miejsca, które będzie pokrywała. Malowanie przyczepy wymaga mniej nakładów niż lakierowanie brony lub osłony silnika. Farby olejne są tańszą alternatywą dla żywicznych farb akrylowych. Są szeroko dostępne ze względu na szybkość schnięcia i dobre pokrycie. Nie zawsze chronią przed fizycznym zużyciem, ich utrzymanie na elementach trących jest dosyć problematyczne. Pod tym względem emalie żywiczne są bezkonkurencyjne. Dużo lepiej chronią przed zarysowaniami i dają niepowtarzalny połysk.
O czym warto wiedzieć przed malowaniem?
Bardzo ważnym aspektem malowania jest zadbanie o czystość metalowej powierzchni. Eliminuje to przypadkowe defekty i problemy podczas pracy. Przed samym zabiegiem warto zadbać o przygotowanie gruntu pod farbę. Można wyczyścić i odtłuścić płaszczyznę, by potem sprawdzić jak będzie prezentowała się farba. Do tego celu wykorzystuje się szlifierkę lub papier ścierny. Dla bardziej zaawansowanych użytkowników poleca się zabieg piaskowania lub szkiełkowania. Są to wymagające metody, które wykonuje się w odzieży ochronnej.