Wymiana akumulatora 12V w traktorze – jaki wybrać?
Do sprawnej pracy każdego ciągnika rolniczego potrzebny jest, podobnie jak w samochodach osobowych, akumulator. Za jego pomocą można uruchomić silnik spalinowy, stanowi też rezerwuar energii dla pracy odbiorników elektrycznych w momencie, gdy motor nie pracuje. Bateria może być wielokrotnie ładowana i rozładowywana, jednak nie jest w żadnym wypadku wieczna. Po kilku latach intensywnego użytkowania maszyny, zwłaszcza takiej która była wyjątkowo często gaszona i odpalana na krótkie okresy czasu, akumulator może nie być już w stanie zachować swojej pełnej sprawności.
Spis treści:
Przesłanki do wymiany akumulatora
Przygotowując się do wymiany baterii na nową na pewno trzeba mieć na uwadze pewne kwestie. Przede wszystkim trzeba sprawdzić, czy powodem naszych problemów z traktorem jest na pewno akumulator. W tym celu zmierzmy jego napięcie spoczynkowe, najlepiej uprzednio doładowując baterię prostownikiem przez całą noc. Typowy akumulator 12V do ciągnika powinien wykazać napięcie na poziomie 12,5 – 12,8V, zależnie od tego ile czasu minęło od zgaszenia silnika bądź zaprzestania ładowania prostownikiem. Jeśli jest ono niższe, nawet po całonocnym ładowaniu, oznacza to uszkodzenie baterii. Kolejny test to sprawdzenie napięcia pod obciążeniem. Podłączamy woltomierz do zacisków akumulatora, po czym uruchamiamy rozrusznik. Jeżeli bateria jest całkowicie naładowana i sprawna, napięcie nie powinno spaść poniżej wartości 10V. W przypadku nieco wyeksploatowanych akumulatorów dopuszcza się próg 9V, jeśli jednak będzie ono niższe, to najwyższa pora na nową baterię.
Dobieramy nowy akumulator do ciągnika
Chcąc, by traktor zawsze był sprawny, odpalał na każde żądanie, a nowa bateria posłużyła przynajmniej kilka lat, musimy odpowiednio dobrać ją do konkretnego traktora. Zdecydowanie najlepszym wyjściem z sytuacji jest skorzystanie z instrukcji obsługi i sprawdzenie tam, jakie parametry powinna posiadać nowa bateria. Absolutnie nie może być ona słabsza, a w przypadku traktorów z prądnicami, również przewymiarowana. W przypadku akumulatora 12V do ciągnika mówimy przede wszystkim o takich parametrach, jak pojemność oraz maksymalny prąd rozruchowy. W przypadku tej pierwszej wartości, będzie ona podana w amperogodzinach (Ah) i takiego parametru należy szukać w instrukcji obsługi, a także na naklejce bądź tabliczce starego akumulatora. W przypadku większości traktorów parametr ten powinien opiewać przynajmniej na 100 Ah. Maksymalny prąd rozruchu będzie podany w amperach (A), choć coraz częściej producenci podają go w odniesieniu do niskich temperatur elektrolitu oraz otoczenia (CCA). Jest on ściśle związany z pojemnością i przyjmuje się, że bateria o pojemności 100 Ah będzie mieć minimum 500 A / CCA prądu rozruchowego.
Poprawnie dobrany akumulator 12V do ciągnika zapewni jego bezproblemową eksploatację. Silnik odpali nawet w największe mrozy, jeśli tylko będzie sprawny technicznie. Zanim jednak podejmiemy decyzję o wymianie, sprawdźmy, czy wszystkie połączenia elektryczne są czyste i pewne. Jeśli traktor ma trudności z odpalaniem, rozrusznik kręci bardzo ciężko i powoli, a jednocześnie zmierzone parametry napięciowe akumulatora są w normie, oznacza to występowanie problemu w innym miejscu.