Informacje

Chłodnica w traktorze – jakie ma zadania?

Ciągniki rolnicze są w ogromnej większości wyposażone w silniki spalinowe diesla. Budowa takiej jednostki napędowej jest prosta, a zarazem niezawodna. Ma ona pewną cechę charakterystyczną, jaką jest niska sprawność, a więc wiele energii chemicznej z paliwa tracone jest na generowanie ciepła. Ten nadmiar energii cieplnej trzeba w jakiś sposób odprowadzić do otoczenia, inaczej silnik ulegnie przegrzaniu i zatarciu. Aby do tego nie doszło, traktory posiadają układ chłodzenia, którego szczególnie ważnym elementem jest chłodnica wody.

Podzespoły układu chłodzenia

Aby przejąć energię cieplną wytwarzaną przez jednostkę napędową, w jej wnętrzu znajduje się tak zwany płaszcz wodny. Jest to wypełniona chłodziwem (wodą lub specjalnym płynem) przestrzeń, która okala cylindry i odbiera z nich ciepło. Kanały chłodzące przebiegają również przez głowicę, oraz sam blok silnika. Podgrzane chłodziwo jest wprawiane w ciągły ruch przez pompę wody, która powoduje jego przepływ przez obudowę termostatu, a następnie wężami trafia ono do chłodnicy. Ta znajduje się na samym przodzie ciągnika, by przepływ powietrza w czasie jazdy był jak największy. Traktory, których prędkość maksymalna jest niewielka, muszą mieć dodatkowy duży wiatrak, najczęściej napędzany paskiem przez silnik. Tak zbudowana jest między innymi chłodnica C-330, bardzo popularnej na polskich wsiach wersji krajowego Ursusa. Dzięki połączenia napędu śmigła wiatraka z samą jednostką silnikową, przepływ powietrza przez chłodnicę jest proporcjonalny do obrotów motoru, co zapewnia mu najlepsze możliwe chłodzenie.

Jak zbudowana jest chłodnica?

Elementem, który jest bezpośrednio odpowiedzialny za oddawanie ciepła do otoczenia, jest chłodnica. Woda (lub płyn) przepływa w niej przez sieć rurek o niewielkiej średnicy, z których każda posiada zamocowane na stałe stalowe użebrowanie. Dzięki temu oddawanie ciepła jest bardzo intensywne, zwłaszcza w warunkach silnego przepływu powietrza przez żeberka (podczas szybkiej jazdy lub wymuszone pracą wentylatora). W przypadku chłodnicy C-330 rurki są dość cienkie i jeżeli ciągnik jeździ na zwykłej wodzie, nierzadko dochodzi do zatykania się ich z powodu osadzania kamienia kotłowego. Jeżeli doszło do takiej sytuacji, to podzespół musi zostać wymieniony, ponieważ inaczej może dojść do przegrzania silnika i jego uszkodzenia. Stąd też, zwłaszcza podczas ciężkich prac polowych, należy regularnie zwracać uwagę na wskazanie zegara temperatury. Gdy często wychodzi on na czerwone pole, może to oznaczać zabrudzoną lub zatkaną chłodnicę.

Chłodnica pełni absolutnie fundamentalną rolę w pracy ciągnika rolniczego. W przypadku jej uszkodzenia silnik szybko uległby przegrzaniu i zniszczeniu. Dlatego też należy dbać o cały układ chłodzenia, zwłaszcza w starych Ursusach. Najlepiej pozbyć się wszystkich wycieków i jeździć tylko na płynie chłodniczym, w ostateczności na wodzie destylowanej. Znacznie zredukuje to powstawanie kamienia w układzie i przedłuży żywotność wszystkich kluczowych podzespołów.

Pokaż więcej

Starsze artykuły

Back to top button
Close