Informacje

Kombajn Bizon – symbol polskich żniw

Jeżeli większość polskiego społeczeństwa słowo „Bizon” kojarzy bardziej z maszyną rolniczą, niż popularnym zwierzęciem, to znaczy że twórcy tejże maszyny mogą być z siebie dumni. Polska nie posiada własnej marki samochodów, ale ma coś bardziej praktycznego, choć może odrobinę mniej spektakularnego. Mowa tutaj o powstałym po raz pierwszy w 1970 roku kombajnie Bizon.

Polskie żniwa w polskim wydaniu

Symbol polskich żniw – to stwierdzenie nie jest przesadą, nie jest nawet metaforą, jest faktem. Najbardziej popularnym i przełomowym dla polskiego rolnictwa był i często nadal jest Bizon Super produkowany przez Fabrykę Maszyn Żniwnych w Płocku. Był on swego rodzaju zatarciem złego wrażenia po modelu Vistula, który charakteryzował się spadkami mocy i niższej wydajności. Maszyny rolnicze przeżywały swego rodzaju renesans na początku lat 70-tych. Tak też było w przypadku kombajnów – pierwszy prototyp kombajnu Bizon powstał w 1968 roku, jednak czekał 2 lata na wdrożenie do regularnej produkcji, która ruszyła pełną parą w 1970 roku. Sukces i przyjęcie na polskim rynku były tak ogromne, że w latach osiemdziesiątych produkcja wzrosła do 20 000 egzemplarzy. Sklepy oferujące części do maszyn rolniczych do dziś mają w swojej standardowej ofercie części do kombajnów Bizon i to nawet tych najstarszych modeli. Ogólnie podczas 25-letniej produkcji powstało ok. 70 tysięcy maszyn.

Produkcja na szeroką skalę

Kombajny polskiego producenta były bardzo popularne również za wschodnią granicą. Model Z056 Super był eksportowany w bardzo dużych ilościach. Internetowe sklepy rolnicze z częściami do wiodących i najnowszych modeli bardzo często oferują również części do tego modelu z racji tego, iż bardzo często jest on jeszcze użytkowany, a jego widok na wiejskiej drodze nie jest niczym dziwnym. Konstrukcja polskich Bizonów był prosta, dlatego awaryjność była niewielka. Różnica pomiędzy poszczególnymi modelami skupiała się przede wszystkim na mocy silnika oraz wielkości i szerokości układu żniwnego. Jednym z najnowocześniejszych modeli był Bizon Z058, który posiadał kabinę i miał zmodernizowany układ chłodzenia silnika. Po upadku PRL-u i wprowadzonych zmianach ustrojowych, polski Bizon zaczął delikatnie zostawać w tyle na tle zachodniej konkurencji, co ostatecznie przyczyniło się do częściowego upadku firmy. Dodatkową przyczyną było zlikwidowanie Państwowych Gospodarstw Rolnych, które stanowiły główny udział w zapotrzebowaniu na maszyny polskiego producenta. Fabryka maszyn Żniwnych została wykupiona przez markę New Holland. Jeden z modeli kombajnu tejże marki nosi nawet symboliczną nazwę – Bizon.

Do dziś w wielu 30 – 40-letnich modelach naprawy polegają tylko na wymianie elementów eksploatacyjnych takich jak pasy i napinacze. Niska awaryjność i duży sentyment to składowe tego, że wielu rolników do dziś korzysta z polskiej myśli technicznej i jest z tego zadowolona. Każdy kto posiada sklep rolniczy musi liczyć się z tym, że części do Bizonów są swego rodzaju obowiązkiem, ponieważ są to konstrukcje, które cały czas pełnią ważną rolę w polskim rolnictwie.

Pokaż więcej

Starsze artykuły

Back to top button
Close